نویدنو:27/07/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بیانیه های احزاب کمونیست ترکیه و عراق درپی آمد ارائه لایحه صدور مجوز برای ورود به خاک عراق

نویدنو: حزب  اسلامی توسعه ، حزب حاکم ترکیه ، ظاهرا با ژ ستی ضد امریکایی لایحه ای را راهی مجلس ملی آن کشور نمود وآن را از تصویب گذراند که  علیرغم تکیه ظاهری بر حفظ منافع ملی و غلبه بر عدم امنیت جاری در کشور ترکیه ، در بطن و متن خود چیزی جز گسترش دامنه تشنج در منطقه و یاری به امریکا برای گسترش حضور در عراق و منطقه نیست. نیروهای مترقی هر دو کشور ترکیه و عراق از این لایحه برداشت متفاوتی نسبت به حاکمیت ترکیه دارند وآن را بشدت رد می کنند. ترکیه با توسل به منطق امپریالیستی و ظاهرا با تکیه بر مدعیات امریکا به خود حق می دهد که نقض حق حاکمیت واستقلال کشور دیگری را قانونی نماید ودر سایه این قانون به گسترش تنش وایجاد جای پای محکم تر برای امریکا در برنامه های آتی او از جمله تدارک حمله نظامی به ایران فراهم نماید. وظیفه همه نیروهای مترقی ، وطن دوست و آزادیخواه است که با تمام قوا این ترفند امپریالیستی را در منطقه افشا و محکوم نمایند.

در زیر متن بیانیه های حزب کمونیست ترکیه و حزب کمونیست عراق تقدیم می گردد.

 

بیانیه های احزاب کمونیست ترکیه و عراق درپی آمد ارائه لایحه صدور مجوز برای ورود به خاک عراق

بیانیه حزب کمونیست ترکیه در باره احتمال عملیات نظامی در شما ل عراق

هاتف رحمانی

 استانبول 17 اکتبر- (سول) در بیانیه ای که از سوی  کمیته سیاسی حزب کمونیست ترکیه منتشر شد، اظهار شده است که دفاع از لایحه عملیات نظامی در شمال عراق همدستی با امریکا است. متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

به خاطر آن که بخشی از ستیزی  نباشیم که امریکا مشتاق آن است ، لایحه را رد می کنیم. به خاطر آن که برادری خلق های ترکیه را منفجر نکنیم لایحه را طرد می کنیم.به خاطر آن که امتیاز جدیدی به امریکا در اعاده عملیات فاجعه بار واگذار نکنیم به لایحه نه می گوییم

به خاطر اجتناب  از پیشرفت هایی که به درگیری ترکیه و ایران منجر خواهد شد لایحه را طرد می نماییم. 

 لایحه نه ، برچیدن پایگاه اینجرلیک آری

 لایحه نه ، خروج از ناتو آری

 لایحه نه ، لغو معاهده دوجانبه با امریکا و اسرائیل آری

لایحه نه ، دور کردن  کشتی ها و سربازان لنگر انداخته ناتو در بندر آنتالیا آری ا 

لایحه نه ، استقلال آری 

 نظر حزب کمونیست ترکیه آن است که لایحه پیشنهادی به اصطلاح یکساله از سوی دادگستری و حزب توسعه به مجلس عالی ملی ترکیه  که عملیات برون مرزی در داخل عراق را مجاز می داند، تهدید تازه ای برای کشور و ملت ماست . ما به این که چه کسانی وبا چه انگیزه ای لایحه را رد می کنند علاقمند نیستیم. حزب کمونیست ترکیه، به این دلیل که خواهان استقلال بوده  واززندگی برادرانه خلق ها با یکدیگر حمایت می کند لایحه را رد می کند.

 به عبارت دیگر، این امر بسیار روشنی است که کسانی که از لایحه دفاع می کنند همدست امریکا هستند. این ها کسانی هستند که امنیت کشور را تسلیم امپریالیسم امریکا می کنند، وخواستار صدور مجوز ماجراجویی های برون مرزی هستند که نمی تواند  به نتیجه ای منجر شود. کشور ما با مشکلات امنیتی مواجه است اما این مشکل از وابستگی به امریکا ، از عشق به اتحادیه اروپا و عضویت در ناتو، از قرارداد های سری با اسرائیل واز گسیل سربازان ما به  دامن مرگ به خاطر خدمت به امپریالیسم امریکا در افعانستان  ناشی می شود.

 اگر لایحه ای باید به تصویب برسد ، باید در این موضوعات باشد.

نه حزب توسعه ونه ستاد عمومی ، نه حزب جمهوری خواه یا به اصطلاح حزب اقدام ملی،  اما قصد مخالفت با امریکا را ندارند. تنها نگرانی آنها آشتی با امریکا و مجددا مورد دلخواه امریکا بودن است .

این کشور از " آمریکا دوستان " رنج های فراوانی برده است . دیگر کافی است !

حزب کمونیست ترکیه خواهان آن است که این لایحه همانند انجام رفراندوم در آخر هفته جاری به زباله دان انداخته شود ونیز اخطار می کند که در صورت تصویب لایحه  با سیاست هایی که منجر به فجایع جدیدی خواهد شد مخالفت خواهد کرد.

16 اکتبر 2007

کمیته سیاسی حزب کمونیست ترکیه  

 

 حزب کمونیست عراق تهدید های تجاوز کارا نه ترکیه را محکوم و به گفتگوی مسالمت آمیز فرا می خواند.

 روز 17 اکتبر بیانیه ای از سوی سخنگوی دفتر سیاسی حزب کمونیست عراق منتشر شد که نگرانی عمیق خود را  در باره گسترش تنش در مرزهای عراقی مجاور ترکیه اظهار می دارد. بیانیه اعلام می کند که این گسترش "با توسعه نظامی در سمت ترکیه و بزرگ نمایی تهدیدها از سوی انکارا، به بهانه حضور رزمندگان پ.ک.ک در شمال عراق برای تاخت و تاز در خاک کردستان عراق منطبق شده است .  در طی روزهای اخیر روستاهای صلح جویی در عمق خاک کردستان عراق در معرض  بمباران سنگین اختیاری  از سوی توپخانه ترکیه بوده اند.  "

  " ما در عین رد وتقبیح گسترش عملیات نظامی جاری، خواهان پایان دادن به آن، و متوقف کردن کامل و یکبار برای همیشه استفاده از تمام  ابزارهای خشونت و نیروی نظامی هستیم. تنها وسایل دستیابی به راه حلی موثر و عادلانه برای برون رفت از مشکلات در میان گفتگو بین دو کشور همسایه ودر میان مذاکرات صلح آمیزی نهفته  است که از حل مشکلات یک طرف به هزینه طرف دیگر اجتناب کند.چنین  مذاکراتی  می تواند به توسعه روابط خوب و همسایگی استوار بر اساس منافع دوجانبه ، عدم دخالت در امور داخلی و احترام به حق حاکمیت هر کشوروحفظ حرمت سرزمین آن نایل شود ."

" به همین منظور ما از تلاش های انجام گرفته در بغداد وآنکارا برای اجتناب و پایان دادن به خطری که در مناطق مرزی  درحال اشتعال  است ، و توسل به گفتگوی مسالمت آمیز وایزارهای دیپلماتیک برای حل موضوعات  مورد مناقشه طرفین استقبال می کنیم .این تلاش های مسئولانه به خاطر اعاده  فضای صلح و آرامش در مناطق مرزی ترکیه و منطقه کردستان عراق به پشتیبانی و حرکت دادن به سمت جلو نیازمند است ."

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics