نویدنو:01/08/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

 

کارل مارکس سقوط دلار را در 1857پیش بینی کرد

منبع : پراودا- برگردان : مهرگان

 

DOLAR COLLAPSEسقوط عظیم ارزش دلار امریکا در حال تبدیل شدن به بهمن عظیمی است .روز سه شنبه پول امریکا 9کپک ارزش خودرا از دست داد ودرسال جاری به کمترین ارزش جدیدی – 29.5روبل دربرابر هر دلار- دست یافت . درطی شش ماه (اوریل تا سپتامبر)دلار بیش از 10درصد ارزش خودرا در بازار جهانی ارزاز دست داد ، که شدیدترین کاهش ارزش دلار از سال 1991 را نشان می داد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که پول امریکایی نزدیک به فروپاشی است ، که ممکن است منجر به بحران مالی جدیدی گردد.    

میل به ارزشکاهی دلار امریکا از سال ها قبل مورد مشاهده بوده است، اما نرخ جاری کاهش ارزش بی سابقه است. برخی ازشوخ طبع ها حتی به بازخوانی نامه های کارل مارکس به فردریش انگلس هجوم بردند  که در دوران وحشت مالی 1857 امریکا نوشته شده واز فروپاشی امریکا بحث می کند. اگر مسئله این قدر جدی نبود این امر می توانست مضحک باشد.

استفن کینگ اقتصاددان برجسته بانک هونگ کونگ شانگهای اعتقاد دارد که اگر مقامات امریکایی در متوقف کردن سقوط پول امریکا شکست بخورند، ممکن است بحران مالی دیگری را تحریک کنند."فروپاشی دلار می تواند شکست تمام چرخه باشد ...می تواندسیستم پولی بین المللی را بی ثبات ومخاطره آمیز نماید. این امر می تواند آشوب اقتصادی را به میزان مشابهی که در سال 1970شاهد آن بودیم رها سازد."

از آنجایی که مقامات امریکایی کاری در این باره انجام نمی دهند  به نظر نمی رسد اصلا در این باب نگران باشند.امریکا از سال 1955برای حمایت از پول رایج  کاری انجام نداده است.اما آیا فروپاشی غیر قابل اجتناب است؟از منظرشاخص های اقتصاد کلان،موضوع دولت امریکا اجتناب ناپذیر است واز این رو ترسناک : کمبود بودجه جاری 1.4تریلیون دلاری، بدهی جاری دولتی که درحال حاضر از 11.9تریلیون دلار تجاوز می کند،نرخ بالای بیکاری وپول ضعیف . تزریق عظیم سرمایه به دخل اقتصادی که اوباما هنوزبه مشخص نشدن نتایج آن افتخار می کند. 

اما از سوی دیگر ، پول ضعیف ممکن است برای امریکا خوب باشد.

الکساندر کوپتسکویچ تحلیلگر مالی فاکس پرو می گوید :"اقتصاد ازسوی نظام صنعتی مبتنی بر دلار رایج کنونی وقیمت های بالاتر در آینده حمایت می شود.بازیگران کلیدی بازار برای حمایت از تولیدکنندگان خود برای تضعیف پول رایج اماده گی دارند."

اگر بدهی دولتی درحال رشد است ، بدان معنی است که امریکا به اخذ وام ها ادامه می دهد.

یوگنی نادورشین اقتصاددان برجسته بانک سرمایه گذاری تراست توضیح می دهد که :"شرکای بازار ترجیح می دهند پول را به دلار قرض بگیرند، وتهیه وام های دلاری نسبتا در دسترس هستند.آنها درقراردادهای فعالتر ثبت شده به ارزهای کشورهای درحال توسعه سرمایه گذاری می کنند."

این امر سبب رشد بازار سهام می شود. مثلا سیستم تجاری روسیه در عرض 2ونیم ماه 34درصد افزایش یافت .

بانک های مرکزی جهان ،که عادت دارند شرکای مورد اعتماد امریکاباشند، نیز به دلار پشت کردند.آنها سرمایه گذاری در دارایی های ثبت شده به پول امریکا را کاهش دادند.بنا به گزارش بارکلی کاپیتال ، در ماه های می و جون ، بانک ها 63 درصد از دریافتی های خودرا به یورو یا ین سرمایه گذاری کردند.اگر این وضعیت ادامه یابد ،ممکن است به ارزشکاهی بیشتر دلار منجر شود.  

اگرچه ، بانک های مرکزی کشورهایی که به صادرات وابسته اند تلاش می کنند اجازه ندهند که چنین امری رخ دهد. بعنوان مثال ،هفته گذشته یک گروه از بانک های مرکزی آسیایی با خرید ارز امریکایی دخالت بی سابقه ای را در بازار های مالی اعمال کردند.بانک روسیه هم تماشاگر منفعلی نبود.بنا به ارزیابی کارشناسان " بانک  روسیه بالغ بر سه میلیارد دلارخریداری کرد. 

چیز خوب در مورد این خرید آن است که به تولید کنندگان روسی برای حفظ رقابت وذخایر بانکی کمک کرد.پرسش آن است که آیا زمانی که سرمایه گذاران عقیده شان را تغییر می دهند وبازار روسی راناگزیر می سازند که روبل هایشان رابه دلار تبدیل کنند ما چقدر مجبوریم بیشتر بپردازیم.سال گذشته ما بهای گزافی برای آن پرداختیم .

اولگا ازیوموف مدیرعامل اداره دارایی زائران می گوید:" من نمی ترسم که حوادث سال گذشته تکرار شود. شرایط امروز متفاوت است جهان ته بحران را لمس کرد وتجدید قوا آغاز شد. بنابراین نمی تواند رفتارهای تندی وجود داشته باشد.  

یوگنی نادورشین با او موافق است.او نیز فکر می کند که دلار به ضعیف شدن ادامه خواهد داد. اما بسیاری ازکارشناسان فکر می کنند که به زودی امریکا افزایش نرخ بهره را اعلام خواهد کرد، پول امریکایی سقوط را متوقف خواهد نمود وحتی آغاز به رشد خواهد کرد.این امر کیمی تواند اتفاق بیفتد ؟

بنت برنانک رئیس فدرال رزرو امریکا از پاسخ دادن طفره می رود.همه آنچه که او می گوید عبارت ازاین است که این امر زمانی رخ خواهد داد که امریکا ازرشد پایدار اطمینان حاصل  کند.سرمایه گذاران روز سه شنبه درباره اطلاعات دریافتی از منابع رسمی امریکا بحث می کردند که بنا بر آن فدرال رزرو زودتر از نیمه دوم سال آینده افزایش نرخ بهره را آغاز نخواهد کرد.

17.10.2009

  http://english.pravda.ru/world/americas/109936-marx_dollar-0

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست