نویدنو:20/02/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

راه مقابله با آمریکا مبارزه علیه خطر جنگ است

 احمد سپیداری

 

بحران ادواری نظام سرمایه داری که دور تازه ای از تورم و رکود اقتصادی همزمان را در پی شکست سیاست های نومحافظه کارانه  و نولیبرالی اش از بزرگ ترین بازارهای مصرف در آمریکا آغاز کرده، با تورم های افسار گسیخته در زمینه ی قیمت کالا های اساسی و بویژه مواد غذایی به سرتاسر دنیا بسط یافته و باعث شورش های متعددی در میان زحمتکشان شهر و روستا شده است. امروز گرسنگی ملموس ترین واقعیت برای اکثریت عظیمی از ساکنان کره زمین است.

 

این بار نیز این کمونیست ها بودند که قبل از نخبگان اقتصادی سرمایه داری بحران را پیشبینی کرده و از مدت ها قبل شکست محتوم سیاست های نولیبرالی حاکم بر اقتصاد جهان را اعلام کردند. سیاست هایی که قرار بود بهشت را از آسمان به زمین بیاورد، اما گرسنگی، فقر، تبعیض، عدم امنیت، جنگ و اعتیاد و فحشا را در ابعادی به خانه ها، کوچه ها، خیابان ها و شهر ها و روستاهای سراسر جهان گسترد که آن را به یک جهنم تمام وکمال تبدیل نموده است.

 

بحران در مرکز خود، یعنی آمریکا دارای چنان ابعادی ست که وحشت همه ی دست اندرکاران سیاسی – اقتصادی حاکم را برانگیخته است. "تغییر" که در فرهنگ و عرف رسانه ای آمریکا چیزی شبیه ارتداد، کفر، کمونیسم و خیانت به کشور قلمداد می شد، امروز به پرچم انتخاباتی تبدیل شده و همه از لزوم آن صحبت می کنند. نیروهای مترقی در آمریکا سخن از امکان تحقق شرایط انقلابی در کشور کرده اند و بخش بزرگی از نیروی کار برای به میدان آمدن و زدن مهر قدرت خود بر سیر رویدادها آماده می شود.

 

نیروهای ارتجاعی و در راس همه ی آن ها مجتمع های نظامی جهانی شده برای حل بحران پیش رو نسخه ی مرگبار امتحان پس داده ای را آماده و ارائه کرده اند. راه حل آن ها برای بحران، همچون دوره های گذشته جنگی تازه در ابعادی وحشتناک است. آن ها ابایی ندارند که برای نجات خود خلیج را به خون بکشند، کشورهای منطقه را در تب آلودگی ها و تشعشعات مرگبار سلاح های تازه شان بسوزانند و بدین طریق با فرافکنی بحران به این منطقه خود را از زیر فشارها برهانند. آن ها به درستی می دانند که بحران پیش روی نظام ضد بشری شان با ترفند های سیاسی یا اقتصادی قابل حل نیست و تنها دو راه پیش پای آن هاست یا جنگ و یا رودررویی با تحولات اجتماعی در مرکز نظام جهانی که دومینو وار به سایر مناطق آماده سرایت خواهد کرد.

 

دلیل اینکه آن ها تاکنون نتوانسته اند علیرغم تلاش دیوانه وارشان این فتنه ی ددمنشانه را به سر انجام برسانند و ماشه آتش یک جنگ منطقه ای وسیع را بکشند، تنها باید در یک نکته جست و آن مبارزه ی خردمندانه، پیگیرانه و قهرمانانه ی صلحجویان است. مبارزان ضد جنگ به خوبی نقش خود را بعنوان پرچمدار مبارزات ضد امپریالیستی دوران ما شناخته و بکار گرفته اند و چنان صفحات درخشانی از خود به جای گذاشته اند که تاریخ شبیه به آن را کم تر شاهد بوده است. اینکه امروز کلیه ی جنبش های اجتماعی در سطح جهان از جنبش های کارگری گرفته تا حقوق بشر، محیط زیست، زنان، ضد نژادپرستی و غیره نقش مشارکتی گسترده ای را برای خود در جنبش صلح قائل شده و فعالانه به انجام وظیفه پرداخته اند، باید از بزرگ ترین موفقیت های جنبش های صلح جهانی دانست.

 

گسترش بحران اقتصاد جهان سرمایه داری طیف تازه تری از نمایندگان را به سوی سیاست های جنگ طلبانه سوق می دهد. اینکه هلاری کلینتون ها هنوز بسیار قبل از انتخاب شدن و نقش عوض کردن به افشای نقشه های شوم خود مجبور شوند، بسیار هشدار دهنده است. معنی سخنان او در لزوم برخورد قاطع نظامی با جمهوری اسلامی چیزی جز آن نیست که سیر وقایع و ابعاد دامنگیر بحران فرصت اجرای اقدامات تا بعد از انتخابات را نمی دهد و کار باید قبل از انتخابات کلید زده شود و به همین دلیل "راه حل" او امروز چیزی جز پیوستن آشکار به صف بوش، و دارو دسته ی جنگ سالاران جهانی اش نیست.

 

دامنه ی تحریکات در خاورمیانه و بویژه خلیج فارس شتاب عجیبی به خود گرفته است. نفت 120 دلاری موجود و 200 دلاری پیش بینی شده، در بخش بزرگی از جهان قابل هضم نیست و بسیاری از جوامع فقیر توان تاوان آن را ندارند و چنین ترفندهایی می تواند آن ها را منفعل یا به پشتیبانی از توطئه ها ترغیب سازد. در چنین شرایطی ست که عربستان سعودی و کویت با افزایش تولید موافقت نکرده و صحبت از تحریم نفتی جمهوری اسلامی در اجلاس های قدرت های اقتصادی جهانی آغاز می شود.

 

آشکار است که تلفیق بحران های جهانی، تحریم های اقتصادی و نیز بحران ساختاری قدرت در جمهوری اسلامی وضعیت شکننده ای را پدید آورده است. تحریکات تازه آمریکا در چنین شرایطی می تواند باعث سر ریز کردن کاسه صبر نظامی گرایانی گردد که مدت هاست مترصد فرصت برای تکمیل "ماموریت" تغییر یافته شان هستند و این امر خطر رودررویی نظامی در خلیج فارس را با توجه به پیشینه ی برخورد قایق های تندرو با ناوگان کنترل کننده ی تحریم های نفتی احتمالی به شدت افزایش می دهد.

 

به نظر می رسد سخنان هشدار دهنده ی آقای خاتمی در مورد لزوم عقب نشینی و بازنگری در سیاست های منطقه ای و جهانی جاه طلبانه جمهوری اسلامی که یادآور نامه مشابهی از میرحسین موسوی به آقای خمینی در زمینه ی دخالت خوسرانه در امور دیگر کشور ها توسط بخشی از مسئولین آن زمان نظام است، یورش خردمندانه به ارکان نظامی گرایانی باشد که سیاست هاشان چیزی جز به باد دادن هست و نیست مردم در یک جنگ استشهادی نیست. یورش علیه اظهارات خاتمی نیز درست توسط سخنگویان همین جناح حکومتی ست که صورت می گیرد. امروز وارد شدن به جنگ امپریالیسم خواسته خدمت به شرکت های جهانی برای نجات از بحران است. این جنگ با هر نام پرطمطراقی هم که تزیین گردد، نه یک "موهبت الهی" بلکه یک خیانت ملی و جهانی ست. صف بندی ها در جمهوری اسلامی نیز با همین دو جبهه ی جنگ و صلح قابل ترسیم است. مردم و همه ی آنانی که خواهان کاهش خطر جنگ و توقف رودررویی ها هستند در یک سو قرار دارند، و قدرت طلبان، منجیان به اصطلاح بشریت و در نهایت "منجیان" امپریالیسم در سوی دیگر. تا خطر مستقیم جنگ در چنین ابعادی وجود دارد، هرتحلیل دیگری فرو کاهی  واقعیت نیست.

 

اصلاح طلبان نیز بهتر است در شرایطی که خطر جنگ بر سرنوشت همه سایه انداخته، به جای سهم طلبی و سینه دراندن برای خصوصی سازی های پر مسئله که جدا از غیر قانونی و ضد مردمی بودنشان، اساسا در چنین شرایطی دردی را نه از آن ها و نه از دیگران دوا نخواهد کرد، به پشتیبانی شجاعانه و بسط  موضعگیری هایی بپردازند که سرنوشت حال و آینده ی ما بدان وابسته است. اینکه خاتمی محتاط و مصلحت شناس در چنین عرصه ای  از همه ی آن ها جلو بیفتد، خود نگران کننده است و نشان از آن دارد که کارهای اقتصادی این حضرات فرصتی را برای کار سیاسی شان باقی نگذاشته است.

 

ما یک لحظه نیز حق نداریم مبارزه در راه صلح را کمرنگ ببینیم و به آن بی توجه باشیم. کنشگرانی که امروز در این باره سکوت کنند، فردا پاسخگو خواهند بود. حق واقعی مردم ما و همه ی مردم جهان قبل از هر چیز، برخورداری از یک زندگی صلح آمیز است. بدون صلح نه آزادی معنی دارد و نه عدالت اجتماعی.

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics